vrijdag 11 januari 2008

2D beeldonderzoek - periode 2

Het thema van de tweede periode was verbeelding.


"Verborgen in je eigen jas" was het onderwerp van deze eerste opdracht.

We moesten in lijn zo goed en duidelijk mogelijk onze jas natekenen..


en daarna uitzonderlijk in vlakken, zonder eerst lijnen te tekenen. Dit heb ik thuis in diverse lichtsituaties nog verder geoefend.


Bij deze opdracht gingen we eerst 3 verschillende achtergronden maken en daarna onze jassen naschilderen over de achtergrond heen.


We hadden als huiswerk voor deze les om onze associaties die we bij de woorden omhullen, verhullen en onthullen vonden passen op te schrijven. En dan zorgen dat het geen cliché termen waren. Daarna hebben we daar kleuren bij gemengd en gingen we met die kleuren onze jas in sfeer van het woord uit proberen te beelden.

In deze les gingen we vlugge schetsen maken van plekken in de school die we interessant vonden qua kleur/compositie. Daarbij hebben we vooral gelet op kleur, hoe we de kleur echt zagen en niet hoe we wisten wat het was. Hierbij hebben we ook ons gevoel wat we bij die plek hadden opgeschreven. Dit gingen we daarna ook thuis doen.


De les erna gingen we de interessantste schetsen van school en van thuis uitwerken.


Ik heb er twee van thuis uitgewerkt. Voor de les erna hebben we kleuren gemengd die gebaseerd waren op de teksen die we bij het gevoel van de schetsen geschreven hadden. Je moest alleen aan de tekst denken en niet terugdenken naar je gemaakte schetsen. Hierdoor kreeg ik een compleet andere kleurschakering. In die les gingen we met het gemengde kleurenpallet het gevoel wat we hadden bij de schets overbrengen. Bij onderstaande was mijn gevoel een bospaadje met een beekje...


...en bij deze was mijn gevoel dag/nacht.


Foto opdracht: We hebben aan het begin van de periode de opdracht gehad om de termen "omhullen, verhullen en onthullen" voor onszelf te onderzoeken wat het precies betekent.Omhullen: dit geeft voor mij een gevoel van veiligheid, mijn oppaskindje beschermen voor de gevaren van buitenaf.

Verhullen: me verbergen achter een masker van schmink, als ik geschminkt ben voel ik me vrijer/losser. Dan leef ik me helemaal in, in mijn rol (in dit geval heks). Dan heb ik het idee dat mensen me toch niet herkennen en me later niet op mijn gedane acties aan kunnen spreken.

Onthullen: laten zien waar ik echt plezier in heb, wat ik leuk vind en waar ik me eigenlijk een beetje voor schaam. (in dit geval een beetje kinderachtige glijbaan in een pretpark)

Geen opmerkingen: