donderdag 17 januari 2008

Beeld en concept - periode 2

Deel 1
De opdracht was om een informatie pakket van je eigen kamer samen te stellen. Daarin moesten alle maten van de ruimte te vinden zijn en alle meubels ook die in de ruimte stonden die jij vrijgaf. Ik heb mijn hele kamer ter beschikking gesteld en ben begonnen met uit mijn hoofd tekenen wat er in mijn kamer stond.


Ik heb daarna allemaal foto's van mijn kamer gemaakt van boven tot onder en die met Photoshop aan elkaar geplakt. Alleen zie je die hieronder in negatief... geen idee hoe dit kan, dat is een foutje van blogger...

Na alles zorgvuldig opgemeten te hebben heb ik een snelle plattegrond van mijn kamer gemaakt. De blauwe lijnen zijn de meubels en de rode de muren. Met de dunne zwarte lijnen heb ik de maten aangegeven.
Daarna ben ik verder gegaan dan de meubels en heb ik echt alles opgemeten en weergegeven in de op schaal gemaakte maquette. Hieronder zie je mijn kamer (met alle details erin getekend) uitgevouwen. Daaronder zie je mijn kamer als maquette vanuit verschillende standpunten.





Deel 2
Halverwege deze periode moest iedereen een informatie pakket van een ander uitkiezen waar je dan verder mee ging werken. Ik koos die van Miranda, omdat ik het interessant vond dat de kamer nog leeg was omdat ze net aan het verhuizen was. Hieronder zie je de afmetingen van haar muren.
Ik had eerst het idee om haar kamer vol te bouwen met stad, omdat ze mij vertelde dat ze niet zo van de grote stad hield. De leraar vond dit niet origineel genoeg dus ben ik gaan kijken wat ik er verder mee kon.

Uiteindelijk ging ik kijken wat voor vorm er over bleef als je de hoeken van de deuren eraf haalde. De vorm die daardoor overbleef vond ik erg interessant. Daardoor kreeg ik het idee om die vorm van de kamer vol te gieten met gips. (zodat het massief werd en je er dus niet meer doorheen kon) De hoeken voor de deuren en het raam die open kunnen slaan wilde ik vrij houden, zodat je de deuren nog wel open kunt doen maar verder de kamer niet meer in kunt.
Eigenlijk heb ik er een tegenstelling van gemaakt: de kamer was helemaal leeg, want ze was net aan het verhuizen. Nu is de kamer helemaal vol en past er niets meer in/bij en kom je niet eens verder dan de deur of het raam.

Hieronder is mijn uiteindelijke werkstuk te zien vanuit verschillende richtingen. De muren zijn van hout, de rode vlakken zijn de ruimtes die de deuren en het raam nodig hebben om helemaal open te kunnen slaan. De ruimte in het midden is van gips.



Dit vak heb ik afgerond met een 7.

Geen opmerkingen: