donderdag 17 januari 2008

3D beeldonderzoek - periode 2

In de eerste les stond er een doos op tafel vol met ondoorzichtige witte zakjes waar een voorwerp in zat. Hier moest iedereen ééntje uit grabbelen. Ik had het volgende object in het zakje zitten:In diezelfde les moesten we alles wat we erin zagen en waarmee we het associeerden opschrijven.

Waarneming van het voorwerp, wat ik eraan/erin zag:
- Is van plastic
- Kunnen batterijen in
- Kunnen schroeven in
- Lijkt onderdeel van mechanisme wat met radertjes draait
- Past stanleymes in
- Misschien van een bewegende/pratende pop geweest
- Misschien van een wekker geweest

Mijn ideeën voor verzameling:
- Uurwerken museum
- Automatisch bewegende poppen museum
- Systeem voor alledaagse dingen (“home alone” effecten)
- Automatische vissenvoerder
- Automatische koffiezetter met timer
- Automatisch systeem om wakker te worden; wekker, ophijser om op te staan, iets wat je
armen omhoog houdt en je kleding aantrekt
- “...en toen was de batterij leeg...”
- Het bewegende schilderij (mechanisme ingelijst)
- Poppenmuseum die allemaal een opeenvolgende reactie/beweging geven en met z’n alleen
één verhaal vertellen
- bovenkant als grond (stadsplein of iets dergelijks)
- Tijd – eeuwigheid



De les erna moesten we ons object natekenen. Ik heb mijn object van twee kanten nagetekend.




Op een gegeven moment moesten we een tegenstelling bedenken bij het voorwerp en daartussen dan ongeveer tien verschillende voorwerpen bedenken wat de transformatie van het ene naar het tegengestelde voorwerp zou kunnen zijn. Mijn tegenstelling was mechanisch (mijn voorwerp komt uit een wekker) - organisch (boom). De stappen die ertussen zitten zijn: draaischijftelefoon - mobiele telefoon - rolmaat - stanley mes - tandwiel - fietswiel - dood nerven blad.
Hieronder zie je een van mijn ideeën. Mijn voorwerp als museumvloer; in de rondjes in het midden zitten stoeltjes en die rondjes draaien rond langs allerlei museumstukken. Je kunt van de ene naar de andere lopen en ook vrij rondlopen in de ruimte eromheen.
Mijn volgende idee was het object echt als vloer in een museum, maar dit vond ik toch nog niet helemaal dus ben ik nog verder gaan kijken. Toen kwam ik op het idee om het wel als grond te zien, maar dan gewoon buiten als plein.


Toen ben ik alle maten op gaan nemen van het object om het in schaal na te maken.

Eerst heb ik een tekening op schaal gemaakt. (schaal 1:4)
Daarna ben ik het eindproduct van hout gaan maken.


Dit vak heb ik afgerond met een 7.

Geen opmerkingen: