woensdag 19 maart 2008

voorbereiding Vakstudie Grafisch Ontwerp - Periode 3

De opdracht:
Titel: De Tien Geboden Van …
Doel: Training in beeldsymboliek en beeldmaken

Kies één van de genoemde "beroepen" in de bijgevoegde lijst (heb ik hier niet bijgezet). Zoek of verzin vervolgens 10 sterke "geboden" hiervoor. Het mag uiteindelijk een combinatie zijn van feit en fictie. Dus je eigen tien onofficiële geboden, regels, beloftes, richtlijnen voor je gekozen groep.
Het gegeven einddoel is een boekwerkje te maken met 10 pagina's van 10x10 cm. Jullie gaan hiertoe 10 communicatieve beelden bij de 10 geboden maken. De werkmethode staat vrij.

Einddoel is dat je ZONDER TEKST duidelijk maakt aan een leek wat de 10 geboden zijn.
De omslag zal één van je sterkste beelden uit de reeks worden, waarop als enige uitzondering je titel "De 10 geboden van ..." in typografie komt te staan. d.m.v. een Japanse vouwwijze zullen we het mogelijk maken om de daadwerkelijke getoonde geboden als tekst te "verstoppen" aan de binnenkant van je pagina's. Zo kan de lezer achteraf kijken of zijn veronderstelling van wat het beeld vertelt ook klopt.

Eerste schetsen:

Dit werd meer een kinderlokker dan een clown dus ben ik andere gaan bedenken.

Tweede schetsen:
Dit werd te cliché en waren eigenlijk allemaal dingen wat een clown moet hebben; dus dat zou maar 1 gebod zijn.

Derde schetsen:
Hier had ik eindelijk een selectie gemaakt van wat voor clown het boekje zal worden.. de CliniClown!

en daar ben ik op door gaan schetsen..



Mijn uiteindelijke tien VERboden zijn geworden:

De eerste afbeelding is de voorkant van mijn boekje

- Gij zult nooit een clownpak aanhebben;

- Gij zult nooit uw gezicht schminken;

- Gij zult nooit uit uw mond stinken;


- Gij zult nooit balonnen kapot prikken;

- Gij zult nooit over de zieke heen lopen;

- Gij zult nooit de zieke uitlachen of op de ziekte wijzen;

- Gij zult nooit de zieke een standje geven of boos worden;


- Gij zult nooit de zieke om geld vragen;

- Gij zult nooit meehuilen met de zieke;

- Gij zult nooit oordopjes met geluid in uw oren hebben.

De laatste afbeelding is de achterkant van mijn boekje.

Hieronder zie je mijn boekje op verschillende manieren.

Japanse vouwwijze:




Tadaaaa!

Geen opmerkingen: