donderdag 20 maart 2008

Serieel beeld - periode 3

De opdracht: opgevangen gesprekken, van woord naar beeld.
"begeef je onder verschillende groepen mensen en luister verschillende gesprekken af. Werk ze thuis op papier uit; maak een schriftelijke analyse. Noteer en teken de associaties en beelden die in je hoofd opkomen. Bedenk wat er aan het gesprek vooraf ging en koppel dat aan een inhoudelijk thema. Vraag je af wat de betekenis van de woorden voor je is en hoe je dit vertaalt naar een korte film/animatie van 1 minuut.

Doel van het onderzoek:
- uitbreiden van de mogelijkheden op het gebied van het verbeeldend visualiseren van ideeën.
- scherper en intensiever leren luisteren/kijken en bewuster kiezen.
- verschaffen van inzicht in beeldsequenties, waarbij de componenten tijd, ruimte en handeling betrokken worden.
- onderzoek hoe beelden communiceren en naar elkaar kunnen verwijzen in relatie met geluid. Vraag jezelf af hoe je dit kan beïnvloeden, maak gebruik van de suggestie, het vermoeden.
- onderzoek doen naar beeldformaten, compositie, kader, licht/schaduw.

Eindresultaat:
- Drie korte noties in de vorm van drie filmpjes of animaties van ongeveer 1 minuut.
- Het zichtbaar maken van een beeldend proces, zodat de drie filmpjes beeldend en inhoudelijk naar elkaar verwijzen.
- Drie uitgewerkte gespreksfragmenten, voorzien van een analyse.
- Dit wordt aangevuld met associaties, invallen, ideeschetsen, storyboards, foto's, objecten, locatie-ideeën etc.

Mijn eerste filmpje heb ik gemaakt naar aanleiding van een opgevangen gesprek over "al die jonge tienermoeders in deze tijd". Daar heb ik het onderwerp uitgehaald dat "als er een onverwachte gebeurtenis plaatsvind, zoals bijvoorbeeld ongeplande zwangerschap of een ongeluk, dat het leven dan toch door gaat! Al is het niet zoals je het voor die gebeurtenis in gedachten had.

Mijn eerste filmpje was teveel bestaand beeld, daardoor te cliché, dus heb ik in het tweede filmpje de beelden proberen meer eigen te maken.



Het tweede filmpje vond de lerares al een stuk beter dan het eerste. Er zaten mooie beelden tussen maar sommige toch nog te duidelijk "reclame achtig". Daardoor ben ik in het derde filmpje gaan proberen om dezelfde boodschap over te brengen met abstracte beelden.

Dit was een goede stap, maar eigenlijk had ik die stap eerder moeten maken, dan had er meer ontwikkeling plaats kunnen vinden binnen deze opdracht. Ik heb teveel de veilige weg gekozen. Dit ga ik in de vierde en laatste periode proberen aan te pakken!

Dit vak heb ik afgerond met een 6.

Geen opmerkingen: