donderdag 20 maart 2008

Beeld en Concept - periode 3

De opdracht: we kregen drie korte verhalen voorgelegd:
- zomaar een dag - Gabriel Garcia Márques
- net witte olifanten, die heuvels - Ernest Hemingway
- De jager Gracchus - Franz Kafka
In de drie daar op volgende weken namen we de verhalen onder handen: één verhaal per week. De volgorde mochten we zelf bepalen. Het was de bedoeling dat elk verhaal een basis vormde voor een serie beeldende reacties.
Associaties bij het verhaal: "Zomaar een dag"

Associaties bij het verhaal: "De jager Gracchus"


Associaties bij het verhaal: "Net witte olifanten, die heuvels"



Aan het einde van de derde week maakten we een keuze met welk verhaal we verder zouden gaan. Ik heb voor "Net witte olifanten, die heuvels" gekozen. Dit verhaal moesten we als basis gebruiken om ons persoonlijke thema te bepalen. A.d.h.v. ons persoonlijke thema verrichtten we een uitgebreid onderzoek naar de juiste vorm, materiaal en techniek.

Ik had het thema 'controle over jezelf verliezen' gekozen. Aan de hand van dat thema had ik het idee om een boek te maken met 3d voorwerpen die een dag uit een leven van iemand zou vertellen. De leraar vond het idee leuk maar de manier van uitwerken omslachtig en het zou te veel tijd kosten om de 3d voorwerpen te maken.

Daardoor kwam ik op het idee om een dag van mezelf weer te geven. Dus ben ik een dag lang bij gaan houden wat ik wanneer en hoelaat deed.

Aan de hand daarvan had ik foto's gemaakt en aan de leraar laten zien. Hij vond er goeie foto's tussen zitten en gaf me de tip om meer na te denken over de kleding die ik aan had, de kleur van de lakens, enzovoorts; alles in scene zetten. Eigenlijk zou ik dus een dag lang moeten acteren en "mezelf spelen".


Dit heb ik geprobeerd en ik heb zoveel mogelijk voor de foto's in scene gezet. Goed opgelet wat er allemaal op de foto's zou komen en wat ik er niet op wilde. Ik heb van veel scenes meerdere foto's gemaakt voor ik eindelijk precies op de foto had wat ik wilde. (best lastig om te schatten wat de camera precies registreerd als je de timerfunctie gebruikt en dus eigenlijk niet ziet wat je fotografeert :p dat leverde best grappige resultaten op!)

Hieronder heb ik alle foto's van "Uit het leven gegrepen..." weergegeven. Deze heb ik allemaal in het boekje zitten. Het zijn er ongeveer 100. Het geeft een normale doordeweekse schooldag weer... maar dan een beetje overdreven...

Moguh!!

ochtendritueel...

Eetsmakelijk!

op weg naar school...
en weer naar huis...
heb ik nog post..?
ja.. ook de afwas moet gedaan worden...
Truste!!
Hieronder zie je verschillende aanzichten van het boekje met mijn dag.




Ik had ook alle foto's in zwart-wit geprint. Dat leverde ook mooie resultaten op!


Dit vak heb ik afgerond met een 7.

Geen opmerkingen: