zaterdag 22 maart 2008

2D beeldonderzoek - periode 3

Deze periode gingen we vooral aan het werk met gelaagde beelden. Dus beelden/tekeningen die uit meerdere lagen zijn opgebouwd en echt één voor één op het papier gezet.
Overzicht van 2D presentatie bij mijn beoordeling:
In de les hebben we mensfiguren getekend (elkaar nagetekend) met houtskool.

De les erna gingen we de figuren combineren met plantmotieven; zodat er een gelaagd beeld zou ontstaan. De twee lagen moesten niets met elkaar te maken hebben en geen rekening met elkaar houden qua vorm en dergelijke.
Voor de les erna gingen we thuis onze kamer natekenen in lijn. Ik heb het met kroontjespen en oostindische inkt gedaan.
en een keer in kleur en/of sfeer met verf.
Daarna een tekening van de twee lagen over elkaar heen. De lagen hoefden niet perse, zoals ik het gedaan heb, als kleurplaat gezien te worden. Je mocht ook in de kleurlaag de sfeer proberen weer te geven door middel van abstracte vormen of iets dergelijks.
De vierde tekening moest weer die laag in lijn en de kleurlaag bevatten, maar dan nog een extra laag er over heen. Deze derde laag hoefde er niets mee te maken te hebben, maar ik heb mijn tekening een beetje gedecoreerd. (foto op het beeldscherm; kraaltjes rechts in de dromenvanger; vogeltjes in het raam, een boekje in elkaar geknutselt en op het bureau geplakt en blaadjes bij de plant.)

De week erna moesten we een plant thuis natekenen; eerst weer alleen in lijn. Deze heb ik met oostindische inkt en een penseel gedaan.
en een kleurlaag met verf...
dan de lijn en kleur laag samenvoegen tot één beeld
en de derde laag eroverheen die in dit geval niets met de andere twee lagen te maken heeft. Deze derde laag heb ik met markers gedaan.
Voor de les erna moesten we een stuk van een mens in lijn tekenen... Deze heb ik weer met oostindische inkt en penseel gedaan.
Daarna de kleurlaag van planten met acrylverf...De lijn en kleurlaag samen wat de leraar een heel interessant beeld geworden vond...
en een derde laag erover die er niets mee te maken heeft. Deze derde heb ik weer met markers gedaan. De leraar vond het beeld hierboven mooier dan het beeld hieronder, doordat de tekst het heel rommelig maakt aangezien het er zomaar is opgezet uit de losse hand.
In de les gingen we het uitzicht vanuit het lokaal naar buiten tekenen als eerste laag (in mijn geval gedaan met oostindische inkt en penseel). De tweede laag moest een klasgenoot zijn die je natekende (verf). Als derde laag heb ik tekst van een sjabloon gebruikt en de letters er uitgesneden en weer op een andere plek opgeplakt.
Een ander uitzicht vanuit het klaslokaal, stuk boom in oostindische inkt met eroverheen twee schuddende handen in verf. Als derde laag heb ik letters van mijn naam uit tijdschriften geknipt en in diverse volgordes opgeplakt.

Gelaagd beeld in podlood / houtskool / contékrijt. Ook weer een uitzicht vanuit de klas.
Gelaagd beeld met kleurpodlood en markers. (vanuit de klas)
Gelaagd beeld met kleurpodlood, markers en oostindische inkt. Uitzicht van thuis.
Gelaagd beeld met lijm, markers en jas in oostindische inkt. (het lokaal)
Mijn laatste gelaagde beeld van deze periode. podlood / kleurpodlood en oostindische inkt van achter naar voren steeds sterker van kleur. (thuis)
Dit vak heb ik afgerond met een 8.

Geen opmerkingen: